Ilmastopaneelin asiantuntijat median käytettävissä YK:n ilmastokokouksen aikana

YK:n ilmastokokous (COP 27) järjestetään Sharm el-Sheikissä Egyptissä 7.–18.11.2022. Suomen ilmastopaneelin jäsenet seuraavat uusinta ilmastotutkimusta ja ovat median käytettävissä kokouksen aikana. Ilmastopaneeli edistää tieteen ja politiikan välistä vuoropuhelua ja antaa suosituksia ilmastopoliittiseen päätöksentekoon.

Ilmastotoimia on vauhditettava rivakasti, jotta ilmaston lämpeneminen saataisiin rajattua Pariisin sopimuksessa määritetylle tavoitetasolle. Viime vuoden ilmastokokouksessa maat lupasivat kuroa kiinni nykyisten toimien ja tavoitteiden välistä kuilua.

Päästövähennysten lisäksi YK:n ilmastokokouksen keskeisiä teemoja ovat ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja ilmastorahoitus. Ilmastonmuutoksen aiheuttamien vahinkojen ja menetysten korvaaminen on puheenjohtajamaa Egyptille ja kehittyvien maiden ryhmälle tärkeä kysymys. Egyptin ilmastokokouksessa jatketaan työtä Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanemiseksi.

Ilmastopaneelin asiantuntijat taustoittavat mielellään ajankohtaisia aiheita ilmastokokoukseen liittyen.

Ilmastopaneeli seuraa kokousta paikan päällä Egyptissä 7.–18.11.2022

Markku Ollikainen (yleiskuva ilmastokokouksesta, päästövähennykset, ilmastorahoitus, markkinamekanismi)
Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja ja Helsingin yliopiston emeritusprofessori
puh. +358 50 415 1201, markku.ollikainen@helsinki.fi

Ilmastopaneelin asiantuntijat seuraavat ilmastoneuvotteluihin liittyviä teemoja Suomessa

Hannele Korhonen (ilmastonmuutoksen vaikutukset, IPCC:n raportit)
Suomen ilmastopaneelin jäsen ja Ilmatieteen laitoksen tutkimusprofessori
puh. 029 539 2135, hannele.korhonen@fmi.fi

Sirkku Juhola (ilmastonmuutokseen sopeutuminen)
Suomen ilmastopaneelin jäsen ja Helsingin yliopiston professori
puh. 029 415 7387, sirkku.juhola@helsinki.fi

Paula Kivimaa (oikeudenmukainen siirtymä)
Suomen ilmastopaneelin jäsen ja Suomen ympäristökeskuksen tutkimusprofessori
puh. 0400 148 849, paula.kivimaa@syke.fi

Kristiina Lång (ruoantuotanto ja maankäyttösektorin ilmastotoimet)
Suomen ilmastopaneelin jäsen ja Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori
puh. 029 532 6474, kristiina.lang@luke.fi

• Kaikkien Ilmastopaneelin jäsenten yhteystiedot ja erityisalat löytyvät verkkosivuiltamme yhteystiedot-osiosta.
  • Sanna Autere, Suomen ilmastopaneelin viestinnän asiantuntija, puh. 050 532 9301, sanna.autere@helsinki.fi