Suomen Ilmastopaneelin syysseminaari 4.10.2019: Me ja maailma – ilmastotoimien seuraavat askeleet

Aikataulu: klo 9:30-12, kahvitarjoilu klo 9:00 alkaen. Paikka: Sonckin sali, Liikenne- ja viestintäministeriö, Eteläesplanadi 16, Helsinki.

Uusi hallitus on asettanut kunnianhimoisen 2035 hiilineutraaliustavoitteen ja Suomi EU:n puheenjohtajakaudellaan lupasi vaatia tiukempia tavoitteita. Mutta missä tällä hetkellä mennään? Entä kaikkien näiden puheiden jälkeen, mitkä askeleet johtavat oikealle tielle?

Tässä Ilmastopaneelin seminaarissa on aiheena eri ilmastopolitiikan ja – toiminnan tasojen tilanne ja tarvittavat seuraavat askeleet. Ilmastopaneeli nostaa myös muita aiheita esille, jotta tieteen parhaat viestit näinä ilmastopolitiikan vauhdikkaina aikoina pysyvät yhteiskunnallisen keskustelun pohjana 2035 hiilineutraaliustavoitteeseen tähdätessä. Seminaarin puhujina ovat Ilmastopaneelin jäsenet ja kysymyksille ja keskustelulle tulee olemaan tilaa.

Alustava ohjelma:

klo 9:00    Kahvitarjoilu
klo 9:30    Tervetulosanat – Markku Ollikainen, Ilmastopaneelin puheenjohtaja, ympäristöekonomian professori, Helsingin yliopisto
klo 9:35    Kuinka maailma kiritetään – Kati Kulovesi, Ilmastopaneelin jäsen, kansainvälisen oikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto
klo 10:00   Yleisökysymykset
klo 10:10   Kuinka Suomi pääsee 2035 tavoitteeseen – Jyri Seppälä, Ilmastopaneelin jäsen, Kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja ja professori, Suomen ympäristökeskus
klo 10:35   Yleisökysymykset
klo 10:45   Hengähdystauko
klo 11:00   Ketkä ovat kotimaiset ilmastotoimijat – Marja Järvelä, Ilmastopaneelin jäsen, yhteiskuntapolitiikan professori emerita, Jyväskylän yliopisto
klo 11:25   Yleisökysymykset
klo 11:35   Kuilu toimien ja tarpeen välillä – Suomen Emissions Gap – Markku Ollikainen
klo 12:00   Seminaari päättyy

Ilmoittautuminen tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätiedot ja kysymykset: Sally Weaver, 0405730678, sally.weaver@helsinki.fi

Seminaari on osa Ilmastopaneelin ’Kuinka paljon ja kenen kanssa – päästöjen vähentämisen perspektiivit ja toimijat’ -hanketta, jonka tavoitteena on luoda selkeä kuva tieteen viestistä ilmastonmuutoksen hillinnän tilan ja tarpeiden suhteen sekä näkemys tärkeimmistä edistettävistä toimista Suomessa sekä keskeisissä muissa maissa.