Päättäjien luonto- ja ilmastotentti haastaa puolueiden kärkipoliitikot eduskuntavaalien alla to 9.3. klo 13

Mitä ratkaisuja luontokadon pysäyttämiseksi ja ilmastokriisin selättämiseksi eduskuntapuolueet ajavat seuraavalla hallituskaudella? Ilmastopaneelin, Luontopaneelin ja Ympäristötiedon foorumin vaalitentti haastaa päättäjät vastaamaan ympäristötutkijoiden viesteihin torstaina 9.3. klo 13.00 Lasipalatsin Bio Rexissä Helsingissä.

Suomi on sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä ja olemaan hiilineutraali yhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Ratkaisuja tarvitaan nopeasti.

Aika: torstai 9.3. klo 13.00–15.00

Paikka: Lasipalatsin Bio Rex (os. Mannerheimintie 22–24, Helsinki). Vaalitenttiä voi seurata paikan päällä tai etänä Ympäristötiedon foorumin Youtube-kanavalla.

Siirtymä kohti hiilineutraalia ja luonnon monimuotoisuutta vaalivaa yhteiskuntaa tarkoittaa merkittäviä muutoksia yhteiskunnan kaikilla aloilla, esimerkiksi energiasektorilla, maataloudessa ja maankäytössä, metsien hyödyntämisessä, liikenteessä, työpaikoilla ja ihmisten arjessa.  Suomi on onnistunut vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä, mutta nettopäästöt eivät ole vähentyneet. Maankäyttösektorin nettonielun nostaminen Suomen vuoden 2030 EU-sitoumusten edellyttämälle tasolle on suuri haaste. Mihin toimenpiteisiin puolueet aikovat tarttua seuraavalla hallituskaudella?

Suomella on hyvät edellytykset rakentaa vihreästä siirtymästä ja uusista vähäpäästöisistä ratkaisuista pohjaa kilpailukykyiselle taloudelle. Miten puolueet varmistavat, että Suomi käyttää hyödyksi vihreän siirtymän tarjoamat liiketoimintamahdollisuudet ja uudet innovaatiot?

Suomi on sitoutunut YK:n biodiversiteettisopimuksen ja EU:n biodiversiteettistrategian suojelutavoitteisiin. Ovatko puolueet valmiita lisäämään suojeltua pinta-alaa tavoitteiden mukaisesti eri puolille Suomea ja suojelemaan jäljellä olevat luonnontilaiset metsät? Miten pidetään huolta, että luontopolitiikkaa tehdään pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti? Ja miten varmistetaan, että vihreä siirtymä toteutetaan oikeudenmukaisesti?

Ympäristökriisi vaatii kiireellisiä tutkimustietoon pohjaavia ratkaisuja seuraavalta hallitukselta. Tule kuulemaan, mitä puolueiden edustajat vastaavat tutkijoiden viesteihin.

Päättäjien luonto- ja ilmastotentin osallistujat

• SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen
  • Keskustan kansanedustaja, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Hanna Kosonen
  • Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo
  • Vasemmistoliiton kansanedustaja Mai Kivelä
  • RKP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anders Adlercreutz
  • Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen
  • Perussuomalaisten kansanedustaja Sheikki Laakso
  • KD:n eduskuntavaaliehdokas Jukka Palokangas

Tutkittua tietoa tarjoilevat Luontopaneelin puheenjohtaja, professori Janne Kotiaho, Ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen sekä joukko muita tutkijoita. Tilaisuuden juontaa toimittaja Rosa Kettumäki.

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Ilmoittaudu mukaan paikan päälle Lasipalatsin Bio Rexiin tai etäkatsomoon. Striimaus päättyy klo 14.30, jonka jälkeen tapahtumapaikalla on kahvitarjoilu ilmoitautuneille.

Tilaisuuden järjestävät Suomen ilmastopaneeli, Suomen Luontopaneeli ja Ympäristötiedon foorumi. Konstsamfundet tarjoaa tapahtuman käyttöön tilat. Videotallenne tulee katsottavaksi tapahtuman verkkosivuille tilaisuuden jälkeen.