Ilmastopaneeli: Suomen on kiristettävä päästövähennystavoitteitaan Pariisin sopimuksen toteuttamiseksi

lmastopaneelin mukaan Suomessa on vähennettävä päästöjä 85–100 prosentilla vuoteen 2050 mennessä, jotta Suomi saavuttaa Pariisin ilmastokokouksessa sovitut globaalit tavoitteet. Jo vuoteen 2030 mennessä päästöjä on vähennettävä 44–66 prosenttia vuoden 1990 määristä.

“Suomessa on tehtävä jatkossa kunnianhimoisempaa ilmastopolitiikkaa. Nykyinen kirjaus 80 prosentin vähimmäistavoitteesta vuoteen 2050 mennessä ei riitä. Myös vuoden 2030 päästövähennystavoitetta on tiukennettava. Monet muut Euroopan maat ovat jo näyttäneet esimerkkiä ja tiukentaneet tai aikovat tiukentaa omia kansallisia tavoitteitaan”, paneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen sanoo.

Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sekä päästöjen vähentämistä että merkittäviä maankäyttösektorin hiilinieluja. Kansalliseen keskipitkän aikavälin suunnitelmaan on kirjattu päästövähennystavoitteen lisäksi tavoite hiilineutraaliudesta. Hiilineutraalius on Ilmastopaneelin mukaan Suomelle tärkeä välivaihe, mutta ei riitä lopulliseksi tavoitteeksi. Suomen tulee Ilmastopaneelin mukaan saavuttaa hiilineutraalius pian vuoden 2030 jälkeen, aivan viimeistään vuonna 2045.

“Suomella on mahdollisuus saavuttaa ilmastotavoitteensa metsien hiilinielujen ansiosta monia muita maita helpommin. Suomen tulee osaltaan kantaa oikeudenmukaisen globaalin vastuunsa Pariisin sopimuksen toteuttamisessa. Tämä toteutuu parhaiten saavuttamalla ensiksi hiilineutraalius ja tuottamalla sitten negatiivia päästöjä”, puheenjohtaja Ollikainen sanoo.

Ilmastopaneeli julkisti tänään riippumattoman arvionsa Suomen pitkän tähtäimen ilmastopolitiikasta. Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen pyysi Ilmastopaneelilta näkemystä pitkän aikavälin päästövähennystavoitteen riittävästä kunnianhimosta ja muista tavoitteen kannalta huomioitavista seikoista. Ilmastopaneelin näkemys perustuu vuonna 2015 Pariisissa solmitun ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisiin arvioihin globaaleista hiilibudjeteista ja tieteellisessä kirjallisuudessa sovellettuihin ilmastopolitiikan oikeudenmukaisuuskriteereihin.

Lue muistio tästä.

Lisätietoja

Markku Ollikainen, Ilmastopaneelin puheenjohtaja ja ympäristöekonomian professori, Helsingin yliopisto, etunimi.sukunimi@helsinki.fi, puh. 050 4151201

Jyri Seppälä, Kestävän kulutuksen ja tuotannon professori, Suomen ympäristökeskus SYKE, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi, puh. 040 740 1708